Vanaf 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording gewijzigd. Door deze wijziging worden de totale kosten van de organisatie niet meer verdeeld over de diverse taken van de gemeente. Alleen de directe salariskosten van medewerkers die werken voor een bepaald taakveld komen op het betreffende taakveld. De kosten van management, ondersteunende afdelingen, huisvesting et cetera zijn kosten van overhead en komen op het afzonderlijke taakveld Overhead (taakveld 0.4, ondergebracht in het programma Bestuur en organisatie). Deze registratiemethode leidt ertoe dat de integrale kosten niet meer op de taakvelden staan, waardoor niet direct te herleiden is of een heffing kostendekkend is.
De belangrijkste activiteiten waar kosten worden verhaald staan op de taakvelden 0.2 Burgerzaken (programma Dienstverlening), 8.3 Wonen en Bouwen (programma Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting), 7.2 Riolering, 7.3 Afval en 7.5 Begraafplaatsen (programma Duurzaamheid).
Voor elke medewerker is een opzet gemaakt voor welke taakvelden hij/zij werkzaam is c.q. sprake is van ondersteunende werkzaamheden. Voor deze personeelsleden zijn de salariskosten rechtstreeks verdeeld over de taakvelden. De salariskosten van de overige personeelsleden maken onderdeel uit van taakveld 0.4 Overhead (Bestuur en organisatie). Hier staan ook de kosten van huisvesting en ICT.
De totale kosten van taakveld Overhead zijn afgezet tegen de salariskosten die rechtstreeks op de taakvelden zijn verantwoord, wat leidt tot een opslagpercentage voor overhead. In de paragraaf Bedrijfsvoering is het overzicht opgenomen van de kosten van de organisatie en de berekening van het opslagpercentage voor overhead.
Over de boekwaarde van de investeringen wordt 1,47% aan omslagrente berekend, dit is een onderdeel van de begrote kosten op het taakveld.
De toerekening van overhead en BTW vindt extra comptabel plaats.
In onderstaand overzicht staan de berekeningen of tarieven kostendekkend zijn geweest.
Kostendekkendheid belastingtarieven | |||||
---|---|---|---|---|---|
Riolering | Afval-inzameling | Begraaf-plaats | Markt gelden | Leges | |
Kosten taakveld | € 1.955.896 | € 1.523.820 | € 103.117 | € 23.500 | € 751.924 |
Inkomsten taakveld | € 46.200 | € 6.000 | € 561.305 | ||
Netto kosten taakveld | € 1.955.896 | € 1.523.820 | € 56.917 | € 17.500 | € 190.619 |
Toe te rekenen kosten | |||||
Overhead | € 222.939 | € 18.654 | |||
BTW | € 234.448 | € 330.034 | |||
Opbrengst heffing | € 1.955.896 | € 1.523.820 | |||
Dekkingspercentage | 100% | 100% | 44,8% | 25,5% | 74,65% |