Paragrafen

Lokale heffingen

De ontwikkeling van de gemeentelijke lasten is mede gebaseerd op de uitgangspunten zoals opgenomen in het collegeprogramma ‘Volle kracht vooruit!’:

  • Handhaven structureel en reëel evenwicht.
  • Een zo laag mogelijke lastendruk en indien mogelijk een verlaging van de lastendruk.
  • Geen verdere verhoging van de toeristenbelasting.
  • Tarieven rioolheffingen moeten meerjarig kostendekkend zijn. Aanpassing bepalen op basis van de jaarlijkse berekening van de kosten.
  • De hoogte van de tarieven voor de rioolheffingen is gekoppeld aan het vaststellen van een nieuw Gemeentelijk rioleringsplan (GRP).
  • Ook de tarieven voor de reinigingsheffingen moeten meerjarig kostendekkend zijn. Aanpassing bepalen op basis van de jaarlijkse berekening van de kosten.

In deze begroting is het volgende verwerkt.

  • We verhogen de Onroerendezaakbelasting (OZB) met het inflatiepercentage (CPI 2,1%).
  • We verhogen de tarieven van de leges met het inflatiepercentage (CPI;2,1%).
  • Het hoge en het lage tarief van de toeristenbelasting blijft gelijk aan het tarief 2020.
  • Door verlaging van de rekenrente en de aanwezige voorziening voor tariefegalisatie is voor de jaren 2020-2024 geen verhoging van de rioolheffing nodig.
  • Voor de afvalstoffenheffing/reinigingsrecht is het uitgangspunt een kostendekkend tarief.

De uitvoering en bevoegdheden op het gebied van de gemeentelijke belastingen en de Wet Waardering onroerende zaken (Wet WOZ) zijn overgedragen aan Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Dit betekent meer sturen op afstand en minder gedetailleerde informatie. Hiervoor worden in het kader van het project kwaliteitsnormatiek nieuwe kengetallen ontwikkeld.
De gemeente is verantwoordelijk voor de heffing en inning van leges, voor het beleid en de regievoering.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 11:20:58 met de export van 11/09/2021 11:15:21