Paragrafen

Bedrijfsvoering

Op grond van art. 213a Gemeentewet kennen we een verordening over onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Onder doelmatigheid wordt verstaan de mate waarin de gewenste prestatie en beoogde maatschappelijke effecten worden  gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen, of met de beschikbare middelen zo veel mogelijk resultaat wordt bereikt. Doeltreffendheid is de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van beleid daadwerkelijk worden behaald.
 In de praktijk is eigenlijk nooit uitvoering gegeven aan deze verordening. Voor de accountant en de provincie is dit aanleiding geweest tot opmerkingen. Het uitblijven van specifiek onderzoek wil echter niet zeggen dat doelmatigheid en doeltreffendheid geen aandacht krijgen of hebben gehad.
Met ingang van de begroting 2021 wordt in de paragraaf Bedrijfsvoering expliciet stilgestaan bij een efficiënte en effectieve inzet van de middelen. In de jaarrekening kan vervolgens de realisatie worden beschouwd. Het verwerken in de P&C-cyclus zorgt voor borging en draagt bij aan het onder de aandacht houden van deze aspecten.
In het najaar van 2021 wordt met de raad uitwerking gegeven aan het aanpassen van de financiële verordeningen. In dat traject wordt ook de verordening over het onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid meegenomen.

Voor 2022 vindt een herijking van de volgende beleidsplannen en visie plaats, waarin aandacht wordt geschonken aan doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid.

Progr.

Beleidsplan/visie

Toelichting

2

Herziening landschapsontwikkelplan

Beoogd wordt dit met Mook & Middelaar te doen. Voor het format willen we voorsorteren op het geen wordt gebruikt in de Omgevingswet.

2/3

Routeboek programma versterking vrijetijdseconomie

Beoogd wordt een optimale benutting van raakvlakken vrijetijdseconomie met natuur en landschap en ander beleidsterreinen.
Uitvoering vindt plaats met ondernemers, verenigingen en stichtingen.

4

Voor- en Vroegschoolse Educatie

Verbeteren startpositie achterstandsleerlingen basisonderwijs: monitoren van effect extra inzet uren peuteropvang in het kader van VVE

5

Programma Gennep doet mee (2019-2022)

Het programma heeft als doel kwaliteitsvol bewegingsonderwijs, naschoolse sport, sport- en beweegaanbod voor kwetsbare groepen en verenigingsondersteuning tot stand te brengen. De resultaten worden periodiek gemonitord en komen driejaarlijks naar voren in de sportmonitor Gennep.

5

Opstellen beleidsuitgangspunten voor breedte en topsport

De kaders voor breedte- en topsportbeleid die de afgelopen jaren vanuit aanbestedingen, programma’s en activiteiten zijn ontwikkeld, worden in 2022 in samenspraak met het ‘veld’ vastgelegd en aangevuld met nieuwe ambities, voorzien van concrete resultaten. Dit plan wordt aan de Raad voorgelegd.

5

Actualiseren speelruimteplan

Mede op basis van een inwonersonderzoek wordt het speelruimtebeleid geupdate en van deels nieuwe uitgangspunten voorzien. Dit plan wordt eind 2021 aan de Raad voorgelegd.

5

Meten van de resultaten Taalhuis

Doel van het Taalhuis is om de basisvaardigheden te vergroten, zodat kwetsbare doelgroepen zelfstandig en volwaardig deel kunnen nemen aan de huidige participatiemaatschappij. Het Taalhuis is gericht op nieuwkomers in Nederland, maar zeker ook op autochtone (digitaal) laaggeletterde Nederlanders.
De resultaten van het Taalhuis worden periodiek gemonitord op basis van prestatie-indicatoren, zoals beschreven in het productenboek Biblioplus (bv aantal deelnemers taalvragers, aantal trainingen herkennen laaggeletterdheid en een effectenmonitor van deelnemers).

5

Verstrekken advies over invulling lokale omroep

Een advies is vereist, zodat het commissariaat voor de media de aanwijzing van een lokale omroep mag vaststellen, wat o.a. recht geeft op financiering. De gemeente kan via dit advies op de kwaliteit sturen (met behoud van de redactionele onafhankelijkheid).

6

Onderzoek mogelijkheden inzet vertelmonitor

Via de vertelmonitor gaat de gemeente bewaken of de ingezette dienstverlening en ondersteuning ook het gewenste maatschappelijk resultaat oplevert.

6

Onderzoek algemene voorziening complexe doelgroepen

Een goed functionerende algemene voorziening zorgt ervoor dat inwoners met complexe problemen in de samenleving worden ondersteund (samenredzaamheid). Dit betekent dat het beroep op dure individueel geïndiceerde zorg beperkt wordt.

6

Onderzoek inzet gerealiseerde besparingen voor preventie

Door een deel van de besparingen in preventie te investeren, kunnen preventieve maatregelen financieel duurzaam worden vormgegeven.

6

Monitoren gevolgen Wvggz voor specialistische ondersteuning en maatwerk

Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet.

6

Monitoren effecten preventie hulp aan personen met verward gedrag

Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet.

6

Monitoren inzet en effectiviteit maatwerktrajecten

Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet.

7

Aanbesteding GFT

In de aanbesteding worden de geleerde lessen uit de contracten PMD meegenomen. Voor de aanbesteding maken we gebruik van de RIC-methode. Aspecten als doelmatigheid komen hiermee als vanzelf aan de orde.

8

Actualiseren welstandsbeleid

In de actualisatie wordt geanticipeerd op de Omgevingswet en onze omgevingsvisie en het gemeentelijk participatiebeleid. Ook de inrichting van de aanbesteding komt tegemoet aan de eisen van doelmatigheid en doeltreffendheid.

8

Actualiseren erfgoedbeleid

De voorbereiding hiervan moet nog starten. Een concretere invulling volgt later.

8

Actualiseren nota grondbeleid

In dit kader wordt onder meer gekeken naar nut en noodzaak van een grondbedrijf.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2021 11:20:58 met de export van 11/09/2021 11:15:21