Als relatief kleine organisatie wordt veel van onze medewerkers verwacht. De druk op de mensen is groot. Onze positie op de (gemeentelijke) arbeidsmarkt betekent dat we min of meer voortdurende doorstroom kennen. Deze dynamiek heeft voor- en nadelen.
Als we kijken naar enkele indicatoren van het personeel valt in positieve zin op dat er een goede verhouding bestaat tussen vrouwen en mannen en dat het ziektepercentage relatief laag is. Speerpunten voor komend jaar zullen worden veel aandacht voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, mede ook in het licht van COVID en het thuiswerken.
Aandachtspunt is het aandeel medewerkers van 55 jaar en ouder. Dit aandeel is groot en veel medewerkers zullen dus uitstromen komende jaren. We gaan meer focus leggen op ons wervingsbeleid juist om ervoor te zorgen dat we een diversiteit aan medewerkers werven waarmee we de kennis en kunde in de organisatie kunnen borgen en verruimen.
In de komende periode krijgen organisatieontwikkeling, visie op dienstverlening en maatschappelijke ontwikkelingen een vertaling naar een toekomstbestendig HRM-beleid. Op welke manieren kunnen we onze medewerkers binden en boeien en nieuwe collega’s aantrekken? Hoe blijft het kennisniveau actueel en adequaat, welke eisen stellen we aan de organisatie om de organisatievisie en dienstverlening te realiseren?