Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer Portefeuillehouder: J. van Hulsteijn |
---|
Wat willen we bereiken?
- We willen het aanzien van de gemeente Gennep, het gevoel van veiligheid en het woongenot verhogen. Een opgeruimde en goed onderhouden leefomgeving is het visitekaartje van de gemeente Gennep en maakt de gemeente toeristisch-recreatief aantrekkelijker.
- Een openbare ruimte waarbij de inrichting en het onderhoud afgestemd zijn op de invloed van klimaatadaptatie, hittestress en regenwater.
- Verbeterde doorstroming van (vracht)verkeer op gebiedsontsluitingswegen en kernen.
- De bereikbaarheid van Gennep verbeteren met aandacht voor verkeersveiligheid, sociale veiligheid en doorstroming op lokaal en regionaal niveau. Conform bindende landelijke afspraken is het beleid gericht op terugdringing van het aantal doden en ernstig gewonden door gedragsbeïnvloeding en fysieke aanpassingen.
- Veilige en toegankelijke wegen en paden die op een duurzame manier worden onderhouden.
- We willen het fietsgebruik stimuleren en voor onze inwoners en toeristen een fietsvriendelijke gemeente blijven.
- Een aantrekkelijk mobiliteitssysteem en betere ruimtelijk economische bereikbaarheid.
Wat gaan we er voor doen?
- We schakelen BuitenWerk en andere partijen in voor het onderhouden van de openbare ruimte, en waar nodig brengen we de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op een duurzame manier op het gewenste niveau. We hebben hierbij nadrukkelijk aandacht voor het versterken van de bermen in het buitengebied en onderhoud aan asfaltwegen en bestratingen.
- We behandelen meldingen openbare ruimte 'afval' en 'wegen, verkeer en straatmeubilair ' volgens vastgestelde procedures. 90% van de meldingen wordt direct door Buitenwerk opgepakt en afgehandeld.
- We pakken calamiteiten zoals o.a. gladheid en hoogwater zo efficiënt mogelijk op. Zodat belangrijke wegen goed toegankelijk blijven. Als het nodig is schakelen we externe partijen in.
- Op basis van het geactualiseerde wegenbeheerplan onderhouden we de wegen op niveau B.
- We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van het GRP. Dit doen we door meer groen aan te brengen en regenwater te scheiden van het vuile water. In de volgende straten gaan we de openbare ruimte optimaliseren: Prins Hendrikstraat , Patrijsstraat, Leeuwerikstraat, Fazantstraat, Merelstraat, Lijsterstraat, en Nachtegaalstraat. Bij de herinrichting houden we rekening met de gevolgen van hittestress en regenwater.
- Verbindingsweg: in 2022 worden de aanvullende onderzoeken opgestart die voor de civieltechnische uitwerking van het voorlopig ontwerp noodzakelijk zijn. De civieltechnische uitwerking wordt opgepakt tot het niveau van een definitief ontwerp (DO). Dit DO is afgestemd met het bevoegd gezag en omwonenden in het buitengebied om hun eisen en wensen hierin zo goed mogelijk mee te nemen. Na het vaststellen van het DO wordt gestart met de contractvoorbereiding. Mogelijk is er bij aanvang 2022 nog niet met alle perceeleigenaren een definitieve overeenkomst voor aankoop of grondruil gesloten. We zetten actief in op afronding in 2022. De omgeving, en ook de aanwonenden van de Zwarteweg, worden op de hoogte gehouden via de gebruikelijke communicatiekanalen.
- De Karrevenseweg in Heijen wordt volledig gereconstrueerd waarbij de bestaande verharding zoveel mogelijk wordt hergebruikt.
- In het kader van de uitbreiding van haven Heijen wordt in 2022 voornamelijk het afronden van de bestemmingsplanprocedure verwacht. Daarnaast vinden de voorbereidingen plaats voor de herinrichting van het kruispunt Hoofdstraat-Hoogveld-De Groote Heeze in Heijen.
- We vragen samen met bewoners aandacht voor de verkeersveiligheid in hun wijk (met het project 'Veilig op weg').
- We verbeteren de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op de Zandstraat en Zuid-Oostwal. Tevens passen we de drempels binnen het ontwerp aan, dit is een wens van Arriva.
- We onderzoeken hoe we de knelpunten in de fietsroutes van Gennep naar Nijmegen (via de Bloemenstraat en via de N271) kunnen verbeteren.
- We verbeteren de verkeersveiligheid en plegen onderhoud aan het Spoorwegje.
Beleidsindicatoren
Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
Aantal verkeersongevallen | 75 | 71 | 75 |
Aantal gewonden bij verkeersongevallen | 16 | 15 | 13 |
Aantal dodelijke verkeersongevallen | 1 | 0 | 1 |
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | 6 | 4 | 5 |
Verkeersongevallen met een gewonde fietser | 3 | 6 | 0 |
Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.